1. Je hebt geen businessplan
Je hebt besloten om in de foodtruck business te stappen. Je hebt gehoord dat je daar op een leuke manier prima geld mee kunt verdienen. En hey, er moet altijd worden gegeten toch? Dus een echte dip in de markt zie je niet aankomen. Je hebt wat onderzoek vooraf gedaan en je vindt dat je best goed bent voorbereid. Maar nu heb je je eerste inzetdagen gehad, en je ziet geen winst. Van tevoren had je toch een paar tegenvallers over het hoofd gezien zoals die verregende jaarmarkt waardoor je veel minder omzet draaide en die keer dat je truck niet wilde starten en je met onverwachte kosten te maken kreeg.
Het is gemakkelijk om cruciale stappen over te slaan bij het plannen van een mobiel bedrijf. Als je doorgaat met je idee zonder een businessplan of je niet voorbereidt op ongeplande uitgaven, dan is de kans op succes bijzonder klein.
MKB-statistieken tonen aan dat kleine bedrijven bovengemiddeld vaak failliet gaan, of moeten stoppen met hun business. Het gebrek aan richting en het ontbreken van een goed businessplan zijn hiervan belangrijke oorzaken. Een businessplan brengt de toekomst van je investering in kaart en houdt rekening met onverwachte gebeurtenissen. Nu is Covid19 wel een heel ingrijpende gebeurtenis, maar een businessplan kan je wel helpen in het cijfermatig zichtbaar maken van je business. Waar sta je? Wat heb je nodig om deze uitdaging door te komen? Welke alternatieven heb je? Het kan goed zijn om een professional in te schakelen om je daarbij te helpen.