3 oorzaken van het mislukken van een foodtruckavontuur

Het klinkt zo eenvoudig. Een foodtruck beginnen. Zo overzichtelijk ook. Want wat heb je nou helemaal nodig? Een leuk truckje, die vind je vast wel online. Je bent dol op koken, je vindt festivals helemaal geweldig en je hebt al flink wat ideeën voor je menu. Dit bedoelen ze nou met je werk maken van je hobby. Zeker weten dat het een succes wordt!

Door: Renate

10-06-2021

Checklist voor een bedrijf

1. Je hebt geen businessplan

Je hebt besloten om in de foodtruck business te stappen. Je hebt gehoord dat je daar op een leuke manier prima geld mee kunt verdienen. En hey, er moet altijd worden gegeten toch? Dus een echte dip in de markt zie je niet aankomen. Je hebt wat onderzoek vooraf gedaan en je vindt dat je best goed bent voorbereid. Maar nu heb je je eerste inzetdagen gehad, en je ziet geen winst. Van tevoren had je toch een paar tegenvallers over het hoofd gezien zoals die verregende jaarmarkt waardoor je veel minder omzet draaide en die keer dat je truck niet wilde starten en je met onverwachte kosten te maken kreeg.

Het is gemakkelijk om cruciale stappen over te slaan bij het plannen van een mobiel bedrijf. Als je doorgaat met je idee zonder een businessplan of je niet voorbereidt op ongeplande uitgaven, dan is de kans op succes bijzonder klein.

MKB-statistieken tonen aan dat kleine bedrijven bovengemiddeld vaak failliet gaan, of moeten stoppen met hun business. Het gebrek aan richting en het ontbreken van een goed businessplan zijn hiervan belangrijke oorzaken. Een businessplan brengt de toekomst van je investering in kaart en houdt rekening met onverwachte gebeurtenissen. Nu is Covid19 wel een heel ingrijpende gebeurtenis, maar een businessplan kan je wel helpen in het cijfermatig zichtbaar maken van je business. Waar sta je? Wat heb je nodig om deze uitdaging door te komen? Welke alternatieven heb je? Het kan goed zijn om een professional in te schakelen om je daarbij te helpen.

2. Je mist een merkidentiteit

Grote bedrijven worden herkend aan de hand van een enkel logo of een slogan van drie woorden. Hoe? Ze bouwden vanaf het begin hun merkidentiteit op en hielden daaraan vast.

Als je geen goed idee hebt van je merkidentiteit, heeft een consument dat ook niet. En dan is het moeilijk om over je te praten met vrienden of om over je te posten op social media. En mond-tot-mondreclame is nog steeds de beste vorm van reclame.

Bovendien val je zonder een sterke merkidentiteit niet op tussen je concurrenten. Zorg er dus voor dat je duidelijk weet wat je uit wilt stralen. Bepaal je concept en je stijl en houd je daaraan. Ben je vegan of festival? Slow food of fast food? Entertainment of zakelijk? Je moet kiezen in wat je wilt uitstralen, want als je van alles een beetje wilt, blink je nergens in uit.

Consistentie in de service en kwaliteit van je eten is ook een onderdeel van je identiteit. Ook al werk je met verschillende chefs, je gerechten moeten op dezelfde manier worden bereid. Als je klant terugkomt voor die geweldige Tom Kha Kai, wil hij dat die exact hetzelfde smaakt als de vorige keer.

3. Gebrek aan kennis van de markt

Om succesvol te zijn in de foodtruck branche, moet je de markt goed kennen. Trends komen en gaan en zeker in de foodbranche gebeurt dit soms bijna van de ene op de ander dag. Biologisch, lokaal en vegan waren de trends voordat we de pandemie met bijbehorende lockdowns ingingen. En gezond, bewust eten is nog steeds zeer gewild. Aan de andere kant neemt de vraag naar authentieke internationale gerechten toe, nu we al zo lang nauwelijks kunnen reizen. Wees je bewust van deze trends, ongeacht of je ervoor kiest om erin mee te gaan of niet.

Onze website plaatst enkele noodzakelijke cookies om deze site gebruiksvriendelijke te maken en het gebruik ervan door bezoekers te begrijpen.