Merkactivatie met een foodtruck

Met brand activation, merkactivatie in goed Nederlands, breng je je merk tot leven bij je doelgroep. Je doelgroep bereiken en ‘beraken’. En dan liever in het hart dan in het hoofd. Zodat je merk blijft hangen en je doelgroep zin heeft om jouw product of dienst te kopen. Om dit te bereiken, wacht je niet tot je doelgroep naar jou toekomt, daarvoor zoek je hem op. En dus ga je mobiel. Hup, de weg op!

Door: Renate

02-04-2021

Merkactivatie in de Soulbeats bus

Beleving en sfeer

Er is geen voertuig te bedenken dat leuker wordt gevonden dan een foodtruck. Kom je met jouw merk aan in een foodtruck, dan sta je meteen op 1-0 voorsprong. Zodra je het luik van de truck openklapt, begint de beleving. Je publiek is in no-time in de stemming om te luisteren naar jouw verhaal. Kortom, de inzet van een foodtruck kan enorm veel bijdragen aan je merkactivatiecampagne. We bespreken de voordelen, de aandachtspunten en de mogelijkheden.

Flexibel qua inzet

Een foodtruck voor je merkactivatie kan altijd, hoe kort of lang je merkactivatie ook is. Van één locatie voor een enkele dag tot een campagne die de hele zomer of zelfs langer loopt, en waarbij je tientallen locaties bezoekt. Vooraf kun je bepalen wat de gewenste duur is van jouw campagne.

Nu we het over tijd hebben, houd er rekening mee dat je wellicht ook huur betaalt voor de periode dat je foodtruck wordt omgebouwd of bestickerd voor jouw campagne. In die tijd kan de foodtruckeigenaar het voertuig immers niet gebruiken voor andere doeleinden.

Flexibel qua locatie

Merkactivaties vinden plaats op drukke plekken. High traffic locaties waar je de grootste kans hebt om jouw doelgroep te vinden. Denk aan festivals en andere evenementen, beurzen, markten, winkel- en stadscentra, NS-stations, parken en stranden. Het mooie aan een foodtruck is, dat hij op al deze plaatsen kan komen. Luifel uitdraaien, samples klaarzetten en draaien maar. Oké, het vraagt om iets meer voorbereiding dan dit, maar een foodtruck maakt je merkactivatiecampagne absoluut flexibel qua tijd en locatie. Meer over de voorbereidingen lees je verderop in dit artikel.

Inzetbaar B2B en B2C

Een foodtruck is voor vrijwel elke brand activation een geschikte optie en is van alle markten thuis. Zowel in B2B- als in B2C-campagnes. Je kunt je merk promoten of een nieuw product lanceren waar je maar wilt. Of het nu gaat om een op zichzelf staande merkactivering of een onderdeel van een grotere campagne, een foodtruck geeft een impactvolle ervaring, rechtstreeks aan je doelgroep. We geven een aantal voorbeelden en ideeën.

Non-food foodtruck

De inzet van een foodtruck hoeft overigens helemaal niet om food te draaien. Je kunt een foodtruck ook inzetten als kleine pop-up shop, als mobiele beursstand, als informatieloket of als uitgiftepunt voor je non-food samples.

Het zit hem vooral in de opvallendheid van de truck. Een kleurrijke foodtruck is een echte eyecatcher en heeft een sfeervolle (festival)uitstraling. De glimlach op het gezicht van je publiek is er alvast. En dat maakt in contact komen tijdens je activatie alvast een stuk gemakkelijker.

De perfecte foodtruck voor jouw brand activation

Dat een foodtruck een rol in vrijwel elke merkactivatie kan vervullen, wil nog niet zeggen dat alle foodtrucks voor elke activatie optimaal zijn. Voor de ene campagne heb je andere doelstellingen dan de andere. En die doelstellingen bepalen de keuze van je foodtruck.

Capaciteit

Als je als biermerk op een festival wilt staan, of je organiseert tastings met jouw vernieuwde product op een groot event, dan wil je je publiek snel kunnen bedienen. Capaciteit in bereiding is dan een belangrijke voorwaarde. Je wilt natuurlijk niet dat de eventuele ergernis van lang moeten wachten terugslaat op jouw merk. De keuken van je foodtruck moet dan ook in staat zijn om flinke volumes te verwerken. Je kunt dit afstemmen met de foodtruckeigenaar als je kiest voor een bestaande foodtruck. Laat je een lege foodtruck inrichten, dan kun je je wensenpakket bespreken met de ombouwer

Wat deel je uit?

Als je een nieuw product lanceert, is het logisch dat je sample versies van dat product uitdeelt. Gebruik je een foodtruck voor andere doeleinden, of voor de lancering van een non-foodproduct, dan kun je natuurlijk nog steeds iets lekkers te eten of te drinken aanbieden.

Let er dan op dat hetgeen je aanbiedt goed past bij wie je bent en wat je wilt uitstralen. Of hetgeen je serveert aansluit bij de smaak van je doelgroep en de algemene doelen van je evenement.

Houd ook rekening met het seizoen. In december hebben weinig mensen zin in een ijsje en dat geldt ook voor een kop warme chocolademelk in juli.

Duurzaamheid

Wil je dat jouw bedrijf duurzaamheid uitstraalt, dan kies je wellicht minder snel voor een oldtimer foodtruck. Die hebben weliswaar een fantastische uitstraling, maar ‘duurzaamheid’ wordt niet snel geassocieerd met een oudere truck. Gelukkig zijn er veel groene alternatieven. Een elektrische tuk tuk bijvoorbeeld. En waar elektrische auto’s steeds meer ons straatbeeld bepalen, volgt hierin ook de foodtruckwereld. Elektrische vans en busjes zijn gemakkelijker te vinden en krijgen een steeds grotere actieradius, oftewel maximale afstand die ze gezien hun accu’s kunnen rijden tot ze weer moeten worden opgeladen.

Je kunt de duurzaamheid van je gekozen foodtruck extra benadrukken door ook op locatie gebruik te maken van milieuvriendelijke stroomvoorziening, door in plaats van een aggregaat te kiezen voor accupacks of zelfs voor zonnepanelen.  

Bedrijfszekerheid

Ben je van plan door heel Nederland en/of België te gaan touren, dan wil je er zeker van zijn dat de kans op pech onderweg minimaal is. En hoewel de wat eigentijdsere voertuigen wat minder charme kunnen hebben, zijn ze wel een stuk bedrijfszekerder dan een oldtimer van tientallen jaren oud. Een kwestie van goed afwegen. Overigens is het zeker niet zo dat elke oldtimer om de haverklap stilstaat. De wagens worden met zeer veel liefde en aandacht onderhouden en dat merk je.

Het is in elk geval goed om de mechanische staat van een voertuig goed te bespreken met de verhuurder. Ga je langer on tour, dan is het zinvol regelmatig een ‘check-up’ sessie in te plannen, waarbij het voertuig en de vloeistoffen worden gecontroleerd.

Uiterlijk

Gaat het je vooral om de looks van een foodtruck, dan hebben we in Nederland een aanbod om je vingers bij af te likken. Foodtrucks zijn te huur in elke vorm en kleur. En hoewel zeker niet elke foodtruckeigenaar zijn foodtruck zal afstaan voor een activatiecampagne, zijn er aanbieders genoeg.

Heb je nu online de foodtruck van je dromen gevonden, een exemplaar dat he-le-maal perfect is voor jouw campagne, houd dan nog even het hoofd koel. Eerst afstemmen of de truck überhaupt beschikbaar is in de door jou gewenst periode.

Is dat het geval en wil de foodtruckeigenaar zijn truck verhuren, ga dan zeker even kijken ter plaatse. Foto’s geven niet altijd een up-to-date beeld. Het uiterlijk kan in de tussentijd zijn gewijzigd of de truck heeft wat meer gebruikssporen dan op de foto te zien is. Live én driedimensionaal een truck bekijken, geeft je gewoon een veel betere indruk.

Helemaal jouw merk

Wanneer je een foodtruck inzet voor jouw merkactivatie campagne, wil je natuurlijk dat hij als eyecatcher door en door jouw merk uitstraalt. Gelukkig heeft een foodtruck veel mogelijkheden om je merk volop te profileren. Je kunt hierin zo ver gaan als je wilt. Van volledig overspuiten in de huisstijlkleuren tot een full body wrap in de stijl van de campagne. Eenvoudiger kan ook, bijvoorbeeld door met al dan niet afneembare stickers of magneetborden te werken.

Afneembare stickers of magneetborden zijn vooral handig wanneer je een foodtruck enkel voor je inzetdagen wilt huren. De foodtruckeigenaar kan dan de foodtruck voor zijn eigen business inzetten op de overige dagen. Dit zal de zoektocht naar een bestaande, ingerichte foodtruck ook wat eenvoudiger maken, zeker in het hoogseizoen.

Een lege foodtruck huur je vaak sowieso voor een aaneengesloten periode. Je foodtruck is dan niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua inrichting en apparatuur helemaal ingesteld op jouw wensen. Een lege foodtruck huren is daarnaast uiteindelijk per maand ook een stuk goedkoper dan inhuren per dag. Al bij enkele inzetdagen per maand is dit per saldo voordeliger.

Merkactivatie met bestickering

Verschillen lege foodtruck en ingerichte foodtruck

Foodtrucks worden op allerlei manieren aangeboden. Wat je het meest tegenkomt is een foodtruckeigenaar die met zijn foodtruck op je event of activatie komt voorrijden en zijn gerechtjes serveert, volgens door jullie samen vooraf gemaakte afspraken.

Maar er zijn veel varianten op deze standaard. Voor een merkactivatie kun je bijvoorbeeld bespreken met de eigenaar of je zelf de foodtruck mag rijden en/of de apparatuur mag bedienen. Het scheelt veel arbeidskosten als je de truck kunt laten besturen door een van je promotiemensen. Ter plaatse bereid je misschien helemaal geen gerechten, of slechts heel eenvoudige die ook door je promotieteam gemaakt kunnen worden.

Een lege foodtruck mag regelmatig gewoon door de klant worden bestuurd. Zeker als het om een truck gaat die met een B-rijbewijs mag worden gereden. Uiteraard worden van tevoren goede afspraken gemaakt over de staat van het voertuig (voor-en-na foto’s) en worden verzekeringen tot in de puntjes geregeld. Aan een behoorlijk eigen risico ontkom je vaak niet. De lege foodtruck kun je verder helemaal branden en inrichten zoals je wilt.

Als je een foodtruck voor langere tijd huurt en je zorgt zelf voor stalling tijdens de campagne, dan moet je ook hierover goede afspraken maken. Nederland is niet zo groot gelukkig en de afstanden zijn te overzien. Vaak zal je gewoon terugkeren naar de vaste stalling, ook voor schoonmaak en het bijvullen van de voorraad.

De voorbereiding

Ga je met een foodtruck de openbare weg op voor je merkactivatie? Dan moet je een aantal zaken goed voorbereiden. Een efficiënte planning en de juiste vergunningen bijvoorbeeld. Besteed ruim de tijd aan deze voorbereiding. Daar ga je tijdens je activatietour een hoop plezier van hebben.

Vergunningen

Vind je brand activation plaats op een georganiseerd festival of event, dan hoef je geen evenementenvergunning aan te vragen. Dit moet wel als je de foodtruck tijdens je sampling of tasting plaatst op openbaar terrein. Je vraagt de vergunning aan bij de betreffende gemeente. Het is slim om de aanvraag minimaal een week of zes voor de gewenste datum in te dienen. Veel gemeentes werken gelukkig sneller, maar zeker bij de grotere steden kan het iets langer duren. Op de aanvraag vul je het doel van het event in, wat het event inhoudt, de datum en de tijden dat je op locatie wilt staan. Ga je samplen? Vermeld ook dat duidelijk. Niet alle gemeentes gaan hiermee akkoord. En het zou jammer zijn als je denkt alles goed geregeld te hebben, maar op de dag zelf eigenlijk niets kunt beginnen.

De gemeente vraagt je ook alle specificaties van het voertuig door te geven. Met name de afmetingen zijn belangrijk. Ontvang je uiteindelijk de vergunning, dan is deze voorzien van een plattegrond, waarop staat ingetekend waar je mag staan met je foodtruck.

Milieuzones en foodtrucks

Steeds meer steden hebben een milieuzone. Deze zone is van toepassing voor het centrum van de stad. En dat is nou juist de plek waar jij je merkactivatie wilt laten plaatsvinden! Foodtrucks op diesel met een lage emissieklasse (oftewel een hoge CO2-uitstoot) mogen niet in de milieuzone komen. Op de website van de betreffende gemeente kun je vaak een kentekencheck doen, om te zien of jouw foodtruck beperkte toegang heeft tot de stad.

Een milieuzone is met verkeersborden aangegeven. Borden op de ‘grens’ die aangeven dat je de milieuzone betreedt, voorafgegaan door waarschuwingsborden, waardoor je nog een andere route kunt kiezen of de stad weer kunt uitrijden. Rijd je voorbij het grensbord, dan ben je in de milieuzone. En doe je dat in een niet toegestaan voertuig, dan heb je meteen een fikse boete te pakken.

Moet je met je prachtige oldtimer-foodtruck alle stadscentra dan maar overslaan? Gelukkig niet, want je kunt een dagontheffing aanvragen. Hier zijn wel kosten aan verbonden en je mag voor een stad maar een beperkt aantal ontheffingen aanvragen per jaar.

Per stad zijn er veel verschillen, dus het is goed per locatie de betreffende regels vooraf door te nemen om niet voor verrassingen te staan op de dag zelf.

Zelf regelen of uitbesteden

Er komt dus heel wat kijken bij de organisatie van een merkactivatie met een foodtruck. Heb je ideeën over een activatiecampagne en wil je bespreken wat jouw mogelijkheden zijn, dan sparren we graag vrijblijvend met je.

We kunnen je in contact brengen met eigenaren van geschikte foodtrucks of een stap verder gaan en alle operationele voorbereidingen voorafgaand aan de tour en het management tijdens de tour van je overnemen. Een goed opgezette merkactivatiecampagne kan immers pas succesvol zijn als de dagelijkse operatie vlekkeloos verloopt.

Onze website plaatst enkele noodzakelijke cookies om deze site gebruiksvriendelijke te maken en het gebruik ervan door bezoekers te begrijpen.