Dat een foodtruck een rol in vrijwel elke merkactivatie kan vervullen, wil nog niet zeggen dat alle foodtrucks voor elke activatie optimaal zijn. Voor de ene campagne heb je andere doelstellingen dan de andere. En die doelstellingen bepalen de keuze van je foodtruck.
Capaciteit
Als je als biermerk op een festival wilt staan, of je organiseert tastings met jouw vernieuwde product op een groot event, dan wil je je publiek snel kunnen bedienen. Capaciteit in bereiding is dan een belangrijke voorwaarde. Je wilt natuurlijk niet dat de eventuele ergernis van lang moeten wachten terugslaat op jouw merk. De keuken van je foodtruck moet dan ook in staat zijn om flinke volumes te verwerken. Je kunt dit afstemmen met de foodtruckeigenaar als je kiest voor een bestaande foodtruck. Laat je een lege foodtruck inrichten, dan kun je je wensenpakket bespreken met de ombouwer
Wat deel je uit?
Als je een nieuw product lanceert, is het logisch dat je sample versies van dat product uitdeelt. Gebruik je een foodtruck voor andere doeleinden, of voor de lancering van een non-foodproduct, dan kun je natuurlijk nog steeds iets lekkers te eten of te drinken aanbieden.
Let er dan op dat hetgeen je aanbiedt goed past bij wie je bent en wat je wilt uitstralen. Of hetgeen je serveert aansluit bij de smaak van je doelgroep en de algemene doelen van je evenement.
Houd ook rekening met het seizoen. In december hebben weinig mensen zin in een ijsje en dat geldt ook voor een kop warme chocolademelk in juli.
Duurzaamheid
Wil je dat jouw bedrijf duurzaamheid uitstraalt, dan kies je wellicht minder snel voor een oldtimer foodtruck. Die hebben weliswaar een fantastische uitstraling, maar ‘duurzaamheid’ wordt niet snel geassocieerd met een oudere truck. Gelukkig zijn er veel groene alternatieven. Een elektrische tuk tuk bijvoorbeeld. En waar elektrische auto’s steeds meer ons straatbeeld bepalen, volgt hierin ook de foodtruckwereld. Elektrische vans en busjes zijn gemakkelijker te vinden en krijgen een steeds grotere actieradius, oftewel maximale afstand die ze gezien hun accu’s kunnen rijden tot ze weer moeten worden opgeladen.
Je kunt de duurzaamheid van je gekozen foodtruck extra benadrukken door ook op locatie gebruik te maken van milieuvriendelijke stroomvoorziening, door in plaats van een aggregaat te kiezen voor accupacks of zelfs voor zonnepanelen.
Bedrijfszekerheid
Ben je van plan door heel Nederland en/of België te gaan touren, dan wil je er zeker van zijn dat de kans op pech onderweg minimaal is. En hoewel de wat eigentijdsere voertuigen wat minder charme kunnen hebben, zijn ze wel een stuk bedrijfszekerder dan een oldtimer van tientallen jaren oud. Een kwestie van goed afwegen. Overigens is het zeker niet zo dat elke oldtimer om de haverklap stilstaat. De wagens worden met zeer veel liefde en aandacht onderhouden en dat merk je.
Het is in elk geval goed om de mechanische staat van een voertuig goed te bespreken met de verhuurder. Ga je langer on tour, dan is het zinvol regelmatig een ‘check-up’ sessie in te plannen, waarbij het voertuig en de vloeistoffen worden gecontroleerd.
Uiterlijk
Gaat het je vooral om de looks van een foodtruck, dan hebben we in Nederland een aanbod om je vingers bij af te likken. Foodtrucks zijn te huur in elke vorm en kleur. En hoewel zeker niet elke foodtruckeigenaar zijn foodtruck zal afstaan voor een activatiecampagne, zijn er aanbieders genoeg.
Heb je nu online de foodtruck van je dromen gevonden, een exemplaar dat he-le-maal perfect is voor jouw campagne, houd dan nog even het hoofd koel. Eerst afstemmen of de truck überhaupt beschikbaar is in de door jou gewenst periode.
Is dat het geval en wil de foodtruckeigenaar zijn truck verhuren, ga dan zeker even kijken ter plaatse. Foto’s geven niet altijd een up-to-date beeld. Het uiterlijk kan in de tussentijd zijn gewijzigd of de truck heeft wat meer gebruikssporen dan op de foto te zien is. Live én driedimensionaal een truck bekijken, geeft je gewoon een veel betere indruk.