Streetfoodtrends voor 2021 en daarna

We hebben een aantal opvallende trends in streetfood voor 2021 en daarna voor je verzameld. Verschillende factoren zijn van invloed geweest op de ontwikkeling van streetfood. Natuurlijk is er de Covid19 pandemie, maar ook veranderende consumentenvoorkeuren en een toenemende bewustwording van onze invloed op het klimaat spelen een grote rol.

Door: Renate

10-06-2021

Green verlicht

Comfort en eenvoud

We zien meer ‘comfortfood’. Mensen zijn ook dit jaar weer op zoek naar een gevoel van ‘normaal’ (lees: hoe het was vóór Corona) en comfort. Denk aan goed klaargemaakte hamburgers, pasta’s, met de hand geschilde frieten en nachos met een flinke lading gesmolten kaas. Betaalbaar en gemakkelijk en garant staand voor een goed gevoel. Uiteraard weten foodtruckeigenaren wel altijd hun eigen creatieve draai te geven aan deze comfortklassiekers.

Plantaardig

Een blijvend fenomeen is de veganistische voedingstrend. Vegan is al jaren booming en je hoeft al lang niet meer op je geitenwollensokken naar de natuurwinkel om je winkelmandje vol plantaardige producten te gooien. In de supermarkt wordt het assortiment met vegan producten steeds groter. Ook op festivals vind je meerdere hippe vegan foodtrucks waar lustig wordt geëxperimenteerd met bonen, kikkererwten, champignons en zeewier als smakelijke en gezonde vleesvervangers. Plantaardige gerechten zijn dus officieel een trend om rekening mee te houden. Gezondheid en immuniteit zullen in 2021 een belangrijke factor blijven, en gezonde, vegetarische en veganistische producten sluiten uitstekend aan bij deze gedachte.

Internationaal eten, lokaal kopen

Er is een groeiend gemeenschapsgevoel onder consumenten, met de insteek om lokale en regionale bedrijven en leveranciers te ondersteunen. Een gevoel van bij elkaar blijven en elkaar helpen in uitdagende tijden. Corona speelt daarbij een rol, maar ook de zorg voor onze planeet. Eten gemaakt van lokaal verbouwde ingrediënten, zonder de enorme CO2-footprint die transport vanaf de andere kant van de wereld met zich meebrengt. Daarentegen willen we wel verrast worden. Zoveel viel er immers niet te beleven de afgelopen tijd. Smaken mogen dus best exotisch zijn. Onbekend maakt bemind in dit geval. Zolang we nog weinig kunnen reizen, zoeken we het avontuur en het ontdekken in ons eten.

En nog meer duurzaamheid

Naast lokale productie, willen consumenten ook dat hun eten duurzaam wordt geproduceerd, vanuit een vruchtbare, levende bodem en gebruikmakend van gewasbeschermingsmiddelen van natuurlijke oorsprong.

Van foodtruckeigenaren wordt verwacht dat ze biologische producten opnemen in hun assortiment. Dus geen kunstmatige toevoegingen en geteeld zonder het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Overigens zijn disposables ook steeds meer een ‘no-go’, tenzij ze 100% biologisch afbreekbaar zijn.

Alternatieven voor meel en geraffineerde suiker

De glutenvrije trend zet naar verwachting door en dat zien we ook terug in streetfood. Alternatieven zijn producten gemaakt van amandelmeel, boekweitmeel of quinoameel.

Ook de vraag naar vervangers voor bewerkte suiker neemt blijvend toe in het streven naar een gezonde leefstijl. Foodtrucks gaan over op natuurlijke alternatieven die zijn afgeleid van fruit. Natuurlijke suikers zoals honing, kokosbloesemsuiker en ahornsiroop blijven populair.

De Afrikaanse keuken

Gerechten uit Afrika zijn hip en happening. Niet zo vreemd, want Afrikaanse gerechten hebben letterlijk en figuurlijk de ingrediënten om een succes te worden. Allereerst zijn ze nog vrij onbekend, vooral de gerechten uit West-Afrikaanse landen zoals Nigeria en Senegal en daarom heerlijk om uit te proberen. Daarnaast gaat de Afrikaanse keuken vooral om simpel en onbewerkt voedsel, vaak glutenvrij en met veel lekkere groenten. En dat past weer uitstekend bij andere streetfoodtrends.

Alcoholarme en gezonde drankjes

NoLo is de dranktrend van 2021: alcoholvrij (No) en alcoholarm (Lo). Je wordt al lang niet meer vreemd aangekeken als je een alcoholvrij biertje bestelt. Het aanbod wordt dan ook steeds groter. Ditzelfde geldt voor andere NoLo-drankjes. Een drankje als Crodino is weer helemaal van nu en er zijn steeds meer alcoholvrije aperitieven in opkomst. Beleving is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse borrelcultuur geworden. We gaan steeds kwalitatiever borrelen en waar de standaard worsten en borrelnoten zijn vervangen door kwalitatief hoogstaande hapjes, vindt deze transformatie naar luxe, gezond en gezellig ook steeds meer plaats bij de keuze van drankjes. Dat mensen zich in 2021 blijven focussen op gezond zijn, speelt ook een grote rol.

Onze website plaatst enkele noodzakelijke cookies om deze site gebruiksvriendelijke te maken en het gebruik ervan door bezoekers te begrijpen.