7 foodtruck trends

Een jaar of vier á vijf geleden was de nieuwigheid van foodtrucks op zijn hoogtepunt. Foodtruckfestivals schoten als paddenstoelen uit de grond, waarbij een festival regelmatig uit niet meer bestond dan een dertigtal trucks in een park. Dat concept an sich is inmiddels nauwelijks meer levensvatbaar, maar als onderdeel van een event zijn foodtrucks onverminderd geliefd. Dit zijn de trends in de volwassen geworden mobile foodbranche.

Door: Renate

07-05-2021

Buitengewoonbakfiets

1. Niet persé uit een truck

In den beginne werd streetfood vooral daadwerkelijk uit, weliswaar bontgekleurde, trucks verkocht. Inmiddels zijn we vele varianten verder. Waar trailers, caravans, tuk tuks en bakfietsen in elk geval nog wielen hebben, worden ook gepimpte zeecontainers en hippe eetkraampjes geschaard onder ‘foodtrucks’. Het zit hem dan ook meer in de festivalsfeer en in het tijdelijke pop-up karakter dan in de daadwerkelijke mobiliteit van een foodtruck.

2. Foodtrucks zonder food

Andere branches liften graag mee op het succes van foodtrucks. We zien dan ook de meest leuke retro truckjes met dj’s, muzikanten. Maar het aanbod wordt steeds breder met onder andere barbiers, miniwinkels of photobooths. Wat ons betreft een perfecte aanvulling op food en drankjes!

Meer voorbeelden van foodtrucks zonder food zie je hier

3. Mobiele merkactivaties

Corporates gaan steeds vaker op stap met een foodtruck. Door stad en land voor een mobiele productlancering of merkactivatie. En dat zijn lang niet allemaal bedrijven met een food & beverage assortiment. Ook andere B2C en zelfs B2B-organisaties zetten foodtrucks in voor hun mobiele campagnes.

4. A-merken op festivaltour

Ook steeds meer merken willen met een foodtruck in festivalsferen aanwezig zijn op grotere events en festivals. Merken creëren door hun aanwezigheid extra brand awareness bij hun doelgroep in een ontspannen omgeving. Aan de buitenkant onderscheiden deze professionele trucks zich nauwelijks van die van een gemiddelde foodtruckeigenaar. Ze stralen dezelfde festivalvibes uit. Qua bereidingsapparatuur en daardoor ook capaciteit zijn deze trucks van een ander kaliber. Er hangt dan ook een heel ander prijskaartje aan.

5. Foodtrucks vanuit restaurants

Ook steeds meer restaurants hebben tijdelijk of permanent een eigen foodtruck. Ze gebruiken de truck om nieuwe locaties te testen, om te kijken of nieuwe gerechten in de smaak vallen bij het publiek of om de restaurantcapaciteit al dan niet tijdelijk uit te breiden.

6. Technologie is cruciaal

‘Graag contant’? Alleen werken met contant geld volstaat al lang niet meer voor een foodtruckeigenaar. Consumenten willen contactloos kunnen bestellen en betalen.

Vroeger was social media genoeg om aan je publiek te laten weten wanneer je waar staat. Nu willen klanten hun bestelling per app kunnen doorgeven wat voor koffie ze willen, zodat die zo goed als voor ze klaarstaat als ze langs komen rijden. Toch pas ter plaatse besteld? Dan wordt een pager of buzzer als het gerecht klaar is zeer gewaardeerd.

7. Let’s go vegan

Vegan is hot. Uit alle cijfers blijkt dat vegan bezig is met een snelle opmars. Zo meldde Deliveroo een toename van 163% in bestellingen van veganistische gerechten. En op Google was eerder dit jaar al een toename van 153% in veganistische zoekopdrachten.

Ook in de menu’s van foodtrucks zien we steeds meer vegetarische of veganistische gerechten. Begrijpelijk, want de gerechten zijn voedzaam, gezond en buitengewoon lekker. Bovendien is de gemiddelde consument meer dan bereid er iets meer voor te betalen.

Onze website plaatst enkele noodzakelijke cookies om deze site gebruiksvriendelijke te maken en het gebruik ervan door bezoekers te begrijpen.