5 trends voor 2022 waar ook foodtrucks wat mee kunnen

Foodtruckeigenaren kunnen heel goed inspelen op trends. De foodtruck an sich is al redelijk trendy en leent zich goed voor verschillende concepten en innoverende ideeën.

Door: Ruby

11-01-2022

Voor een duurzame toekomst

Trends zijn te spotten op alle vlakken en wanneer het einde van het jaar nadert, verschijnen er weer volop lijstjes en helderziende blikken voor het komende jaar. Die trends komen natuurlijk niet uit de lucht vallen, maar zijn gebaseerd op ontwikkelingen binnen de maatschappij en binnen specifieke markten. Ook zijn er algemene trends die je terugziet in specifieke branches.

Als we kijken naar (food)trends voor komend jaar dan speelt duurzaamheid - wederom - en grote rol. De grootste drijfveer voor het gedrag van de consument in 2022 is het verlangen naar vertrouwen in een duurzame toekomst. Voor het eerst beschouwen consumenten de gezondheid van de planeet als een grotere zorg dan hun eigen gezondheid (Innova Market Insights). Maar ook de langdurig aanhoudende Coronacrisis zorgt voor verandering in het dagelijks leven waar bedrijven handig op in kunnen spelen.

Ben jij klaar voor 2022? Of toch nog niet helemaal… Laat je inspireren door deze trends en ga vol energie het nieuwe jaar in.

1 - Samen zorgen voor onze planeet

Heel belangrijk en daarom op nummer 1. Als organisatie kom je niet meer weg met grootspraak en het verkondigen van je duurzame kwaliteiten. Consumenten maken zich zorgen over het welzijn van de planeet en willen dus duidelijkheid over de impact die een bedrijf heeft op het milieu en sociale welzijn. Bedrijven moeten dus vertrouwen wekken in de claims waarin ze stellen dat hun impact nul of negatief is.

Je kunt als foodtruckeigenaar dus nadenken over jouw verhaal, maar belangrijk is om te starten met het verduurzamen van je foodtruck. Heb jij al een aantal punten in de praktijk gebracht en kun je aantonen dat je daardoor bijdraagt aan een duurzamer bestaan, schroom dan niet om dit te benoemen in je verhaal. Vertel het via je website en je social media kanalen en integreer het in je marketingstrategie. De consument hecht hier veel waarde aan.

 

2 - Doorontwikkeling van plantaardige voeding

Denk jij bij plantaardige voeding ook nog steeds aan vlees- of zuivelvervangers? Dat beeld kan geschrapt worden. Plantaardig voedsel is niet langer een imitatie van vlees, maar steeds meer een opzichzelfstaand product of gerecht. De reden dat consumenten steeds vaker plantaardige alternatieven - of dus eigenlijk gewoon plantaardige producten - gebruiken, is toch omdat het beter voor de planeet is en ook gezonder voor de mens zelf. Als derde reden komt naar voren dat het een fijne afwisseling is in het dieet. Dit heeft in augustus 2021 geleid tot een toename van 59% van nieuwe plantaardige producten.

Een mooie uitdaging voor foodtrucks om de sterren van de hemel te koken met plantaardige producten en het publiek versteld te laten staan van de mogelijkheden. Ondanks de toenemende populariteit van plantaardige gerechten, heerst toch bij veel mensen nog de opvatting dat alleen maar plantaardige ingrediënten zouden leiden tot een saai en smakeloos gerecht. Bewijs ons maar eens het tegenovergestelde!

3 - Technologie die bijdraagt aan persoonlijke en wereldwijde gezondheid

Dit is een lastige. Maar het komt erop neer dat de consument voorstander is van technologische ontwikkelingen die bijdragen aan persoonlijke en wereldwijde gezondheid. Denk aan een app die voedselverspilling voorkomt omdat hij doorgeeft wat er nog in je koelkast ligt wanneer je door de supermarkt loopt. Als er met de juiste intentie data wordt verzameld, staat de consument daar best voor open. Ook apps en AI (Artificial Intelligence) die begeleiden bij gepersonaliseerde voeding krijgen steeds meer aandacht.

Misschien is het nog een ver-van-je-bed-show, maar hoe cool én trendy ben je als je je eigen app ontwikkelt voor bij je foodtruck. Denk aan gepersonaliseerde gerechten - bepaalde ingrediënten wel of niet verwerken - om voedselverspilling tegen te gaan. Of een klein spelletje die je klanten kunnen spelen tijdens het wachten waarin je naar voren laat komen welke duurzame producten jij gebruikt in je foodtruck (gamification). Kun je meteen belangrijke klantgegevens verzamelen voor je mailinglist.

4 - Creatieve invulling per gelegenheid

Lockdowns en de pandemie hebben er afgelopen jaar en dit jaar voor gezorgd dat uit eten gaan een andere invulling heeft gekregen. Restaurants moesten dicht en dus bestelde je een 4-gangen diner voor thuis. Of de horeca moest vroeg sluiten, dus ging je opgedirkt aan de lunch in het restaurant. Maaltijdbezorgers vierden hoogtijdagen en het feestje was voornamelijk thuis. Deze veranderende consumptiemomenten zullen aanhouden, ook als de horeca weer open gaat.

Wist je dat je je foodtruck ook kunt aanmelden bij een maaltijdbezorger? Ben je dus niet geboekt voor een evenement en wil je toch een omzet draaien, bied dan je maaltijden aan via een bezorgdienst. Of bied een complete thuiservaring aan met catering op maat, geserveerd vanuit je foodtruck.

5 - De consument krijgt wat ie wilt

Misschien verwend, misschien slim, maar consumenten hebben het voor het zeggen. Zij zijn op zoek naar voedingsmiddelen en dranken die aansluiten bij hun politieke, sociale en ethische waarden. Kunnen ze dat bij jou niet vinden, dan vast bij een ander. En als het niet bestaat, komen ondernemende consumenten in actie om het gat zelf op te vullen of producten te co-creëren die aan hun behoeften voldoen.

De concurrentie is tegenwoordig groot, ergens de enige in zijn is uniek. Kijk naar het stijgende aantal foodtrucks. Maar dat betekent niet dat er niks meer te halen valt. Verdiep je daarom in jouw doelgroep. Wat vinden zij belangrijk en waar komen ze voor - tip: spiek nog even bij de trends hierboven. Als je dat kunt mixen met jouw eigen concept en gerechten, ben jij helemaal klaar voor 2022.

Er zijn ongetwijfeld nog meer trends voor het nieuwe jaar. Maar als we naar deze lijst kijken kunnen we wel stellen dat qua voeding en voedingsindustrie de meeste ontwikkelingen en trends gericht zijn op een gezondere leefstijl voor zowel mens, dier als planeet. Meer duurzaam, meer lokaal geproduceerd, minder uitstoot en minder verspilling. Mooi streven, ook weer voor 2022.

 

Onze website plaatst enkele noodzakelijke cookies om deze site gebruiksvriendelijke te maken en het gebruik ervan door bezoekers te begrijpen.