mrtheartist-popup-shop-photo
Nov 14 2015

BLOG 1: HET POP-UP FENOMEEN ONDER DE LOEP

Het pop-up fenomeen onder de loep…

 

Het fenomeen pop-up is de laatste tijd bezig met een razendsnelle opkomst in ons dagelijks vocabulaire (zonder pop-up ben je nergens meer), maar wat betekent het eigenlijk precies? ‘To pop(-up)’ betekent in dit geval dat iets snel tevoorschijn komt of omhoog komt, en dat heeft als logisch gevolg dat het ook weer snel kan verdwijnen.

 

Een pop-up in de internetwereld is in deze context de ‘oudste’ betekenis; hier gaat het om een klein (verschrikkelijk irritant) venstertje dat opeens verschijnt bovenop het bestaande venster. Blocken die handel. In combinatie met andere (vaak sociale) contexten krijgt pop-up gelukkig een veel leukere betekenis. Zomaar een opsomming van een aantal pop-up’s die je de laatste tijd hebt kunnen treffen; pop-up store, pop-up restaurant, pop-up museum, pop-up event, pop-up café, pop-up huis, zelfs de eerste pop-up partners zijn gespot (met dank aan Tinder).

 

 

Foodtruck-Festival-Rotterdam

 

In deze vorm gaat het om winkels, restaurants, evenementen enzovoorts (en ja, ook partners) die opeens in het straatbeeld verschijnen om daarna met net zo veel snelheid en gemak weer te verdwijnen. In het geval van winkels kun je denken aan de ambachtelijke pepernotenwinkel die alleen vlak voor Sinterklaas de deuren opent of een outlet van Coca-Cola die een smaak met nóg minder suiker (kuch) tijdelijk willen promoten. Bij evenementen gaat het dus vooral om happenings die snel opgebouwd én afgebouwd kunnen worden op locaties die normaal gesproken toch echt een andere functie hebben, zoals een parkeerplaats, loods of achtertuin. Met behulp van food trucks, pop-up DJ’s en gelikte aankleding krijgt zo’n parkeerplaats een ware make-over (nog zo’n mooi Oudhollands woord) en heeft de dag van zijn leven.

 

19dz0isvbe1uajpg

 

En wat moeten we daar nou mee? We móeten niks. Maar het grote voordeel van de hele pop-up mania is dat dit ten goede komt aan de diversiteit van ons sociaal-cultureel landschap. Gespecialiseerde winkels kunnen op deze manier tijdelijk hun deuren openen in het hoogseizoen, voor feesten en events zijn we niet meer zo afhankelijk van Partycentrum de Feestschuur en musea, café’s en restaurants kunnen middels pop-up vestigingen experimenteren met hun aanbod. Wij van Brandstof Events juichen dus naast pop-up events ook alle andere (oké, de meeste dan) pop-up concepten van harte toe. Pop-up or go home!

One Comment

  • brandstofevents2015 9 maart 2016 at 12:01

    Leuk artikel! Maar wat ik me afvraag, zijn pop-up stores nou in het leven geroepen door grote multinationals (zoals Adidas) die hun nieuwste items willen promoten of zijn ze vooral voor kleine (startende) ondernemers die op die manier hun eerste stappen kunnen zetten?

    Reply

Plaats reactie

Your email address will not be published.

Naam

E-mailadres

Bericht